دسته‌بندی نشده

تعمیر شناور منبع آب

همانطور که می دانید هر دستگاه فنی با مشکلات و خرابی هایی روبرو می شود. دستگاه شناور منبع آب نیز با مشکلات فنی و ساختاری مواجه می شود که نیازمند مراقبت و تعمیر به صورت صحیح و کارشناسی است.

در این مقاله به بررسی اهمیت و نیاز به تعمیر شناور منبع آب، علل خرابی، راهکار های تعمیر و نکاتی برای حفظ و بهبود عملکرد این فلوتر ها خواهیم پرداخت. امیدواریم با مطالعه این مطلب فلوتر های خود را به بهترین شکل ممکن حفظ و مدیریت کنید، بنابراین اگر می خواهید اطلاعاتی در این باره کسب کنید تا آخر این مقاله با ما همراه باشید.

شناور منبع آب چیست؟ کاربرد آن در کجاست؟

فلوتر منبع آب ساختار آنچنان پیچیده ای ندارد ولی نقش آن کلیدی و ضروری است، چنانچه وظیفه بررسی و اندازه گیری سطوح آب را به عهده دارد. زمانی که سطح آب در مخزن از حد ممکن بیشتر شود، فلوتر دستور قطع آب می دهد تا سرریز نشود.

این شناور در مدیریت سیلاب، کشاورزی، سد ها، دریاچه ها و... کاربرد دارد و می تواند آب را کنترل و مدیریت کند تا از اتفاقات احتمالی جلوگیری و پیشگیری کند.

انواع خرابی در شناور منبع آب

خرابی و اختلال در سیستم شناور ممکن است دلایل متفاوتی داشته باشد که در زیر به چند مورد از آنها اشاره کردیم:

  1. سایش و فرسایش: استفاده مداوم از شناور ها و تماس آنها با عوامل محیطی مانند آب و هوا، می تواند منجر به سایش و فرسایش قطعات و ساختار آنها شود. این سایش و فرسایش ممکن است باعث ایجاد ترک و سوراخ شود.
  2. ضربه و خورده شدن: فلوتر ها ممکن است به علت برخورد با سنگ ها، سطوح سخت یا عوامل دیگر دریابی آسیب ببیند و دچار ترک خوردگی یا پاره شدن شناور شود.
  3. مسدود شدن مسیر شناور: مسدود شدن مسیر شناور به معنای بسته شدن یا مسدود شدن کانال‌ها، لوله‌ها، یا سیستم‌های انتقال آب در شناور است که منجر به کاهش یا قطع جریان آب می‌شود. این مسدودیت می‌تواند به دلیل مواردی مانند رسوبات، آلودگی، توپی شدن مواد، خرابی قطعات، یا توقف سیستم پمپاژ رخ دهد.
  4. خرابی در قطعات مکانیکی: قطعات مکانیکی مانند پمپ‌ها، موتورها، و سیستم‌های الکتریکی ممکن است به دلایل مختلفی از جمله استفاده غیرمناسب، عدم نگهداری منظم یا خرابی ناگهانی دچار اختلال شود.

  5. خراب شدن توپی شناور: خراب شدن توپی شناور می‌تواند به مشکلاتی مانند ناتوانی در حفظ تعادل، افت کارایی در جمع‌آوری آب، خسارت به ساختارهای دیگر شناور، و افزایش خطرات منجر شود.
  6. خراب شدن واشر فلوتر: واشرها معمولاً به عنوان یک قطعه مهم در انتقال آب درون و بیرون شناور و در ارتباط با سایر قطعات مانند لوله‌ها و پمپ‌ها عمل می‌کنند. خراب شدن واشرها می‌تواند به مشکلاتی منجر شود که شامل: نشت آب، کاهش فشار، افزایش مصرف انرژی است.
  7. رگلاژ نبودن: رگلاژ نبودن در شناورهای منبع آب به معنای ناتوانی یا اختلال در کنترل و تنظیم جریان آب است. این موضوع معمولاً به علت خرابی یا نقص در سیستم کنترل جریان آب یا سد آبگیری اتفاق می‌افتد که موجب تلف شدن منابع آب، آسیب به سیستم انتقال آب، افزایش مصرف انرژی بشود.

راهکار های تعمیر شناور منبع آب

حال که با مشکلات و خرابی های احتمالی این شناور آشنا شدید، در زیر چند راهکار برای تعمیر شناور منبع آب داده ایم که می توانید استفاده کنید:

  1. سایش و فرسایش: معمولاً با استفاده از مواد ضدآب و چسب  می شود این ترک ها و سوراخ ها را تعمیر کرد. چنانچه با تعمیر مشکل حل نشود نیاز به تعویض قطعه فرسایش شده است.
  2. ضربه و خورده شدن: ایجاد پوشش مناسب و جلوگیری از قرار دادن در معرض عوامل آسیب ساز
  3. مسدود شدن مسیر شناور:از طریق استفاده از ابزار مناسب مانند خطوط هیدرولیکی یا دستگاه‌های تخلیه، مسیر آب مسدود شده را تخلیه و پاکسازی کنید. با دستگاه های شستشو، رسوبات و آلودگی های موجود در مسیر شناور را پاکسازی کنید. سیستم و پمپاژ در صورت اختلال بررسی و تعمیر کنید تا جریان آب به طور صحیح ادامه یابد.
  4. خراب شدن توپی شناور: در این مورد ممکن است با چسباندن ترک ها یا سوراخ ها با استفاده از مواد ضدآب و مقاوم این مشکل را حل کرد. ولی در صورتی که تعمیرات ساده کافی نباشد؛ تعویض توپی شناور بهترین گزینه است . در ضمن پس از تعمیر یا تعویض کیفیت توپی را آزمایش کنید تا دوباره خرابی یا نقصی به وجود نیاید.
  5. خراب شدن واشر فلوتر: هر زمان واشر فلوتر نیاز به تعویض داشت این کار را انجام بدید.
  6. رگلاژ نبودن: اگر فلوتر شما اندازه مخزن مناسبی نداشته باشد، می توانید آن را رگلاژ کنید تا کارایی بهتری داشته باشد. با رگلاژ کردن شناور منبع آب، طول و قدرت توپک شناور هم افزایش می یابد. در نتیجه می تواند بهتر جلوی سرریز شدن آب را بگیرد.

نکات مهم در نصب شناور منبع آب

وقتی می خواهید از خرابی های احتمالی شناور خود جلوگیری یا تعمیر کنید، باید بدانید که نصب صحیح از اهمیت زیادی برخوردار است که در زیر به چند مورد اشاره شده:

  1. سعی کنید مکان مناسبی برای نصب انتخاب کنید و آن را کاملا صاف و در راستای عمود بر کف مخزن ببندید زیرا کج یا نادرست بستن بر عملکرد شناور تأثیر بسزایی دارد.
  2. قطعات فلوتر را بررسی و بعد نصب کنید. توپی شناور نباید سوراخ یا ترک خورده باشد زیرا این امر موجب می شود که بعد از یک مدت آب داخل توپی جمع شده و روی سطح آب شناور نمی ماند.
  3. هنگام نصب دو رزوه را نوار تفلون ببندید تا با کمی پیچاندن، به آسانی آب بندی شود.
  4. قبل از نصب فلوتر دقت کنید که توپی آن به سمت پایین باشد.
  5. شناور خود را راه اندازی و تست کنید که هیچ خرابی یا مشکلی ندارد.

به طور خلاصه، تعمیر شناور منبع آب نیازمند بررسی دقیق خسارت، استفاده از شناور خوب و با کیفیت، تعویض قطعات مشکل دار و تست دقیق این عملکرد پس از تعمیرات می شود. با رعایت این نکات می توان از علمکرد بهینه و دوام بالای شناور ها در کنترل و انتقال آب اطمینان حاصل کرد. در پایان اگر سوال یا نکته ای است خوشحال می شویم آن را از طریق بخش نظرات با ما در میان بگذارید تا در اسرع وقت رسیدگی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *